Escola Verda

CURS 2018-2019————————PENSEM EN VERD

SETMANA EUROPEA DE LA MOBILITAT

Dins la SETMANA EUROPEA DE LA MOBILITAT aquest dijous 20 de setembre hem fet la jornada Anem a peu a l’escola o el camí del cent peus.

Es tracta de deixar el cotxe  en aparcaments de proximitat i acabar d’arribar a peu a l’escola. La trobada es fa al pàrquing del pont de ferro  i fem el recorregut  d’accés al centre  en bona companyonia  nens/es, pares/mares i mestres.

Aquest curs  en iniciar el recorregut  hem tingut l’agradable sorpresa de trobar un motiu que ens ha  identificat i alhora ens ha quedat  com a record de la caminada.

El proper trimestre hi tornem o potser també demà? És una bona idea oi?

CURS 2017-2018————————PENSEM EN VERD

El passat 31 de març, a l’escola va sortir al diari amb l’actuació que vàrem fer la setmana abans de marxar de vacances de setmana santa. Si ho recordeu, vàrem tenir cura del camí fins a l’escola, recollint les deixalles que hi vàrem trobar: plàstic, paper…

Us animem a que no deixeu de tenir cura i respecte pels camins on tots passem, ja que a tothom li agrada passejar per espais bonics i nets!

Pensem en verd!

…………………………..

Setmana Europea de la Prevenció de Residus del 18 al 26 de novembre de 2017.

video-reutilitzar

A l’escola ens comprometem a:

-Millorar la recollida selectiva.

-Evitar el malbaratament alimentari.

-Reduir  els envasos.  

 

pilas

Torna a obrir-se el concurs  de recollida de piles que dóna com a premi  la contribució a un món més sostenible  i una quantitat  de 2.500€  per  material escolar. 

El curs passat vàrem quedar els 109è, amb una recollida de 164Kg.  És a dir 0.7 kg per alumne. 

Aquests curs ens hem de superar!

Us hi apunteu? El coet continua estan  al vestíbul interior de la torre.

 

CURS 2016-2017————————PENSEM EN VERD

A l’escola pensar en verd ens agrada i ho veiem necessari. Volem que les nostres accions deixin una petjada de respecte en el medi i en les persones. 

Així doncs, tenim diferents fronts oberts que anem activant segons l’actualitat i el temps de preparació que ens demana.  Us els passem a exposar:

  • Projecte ANEM A PEU A L’ESCOLA.  Després de l’acció  El  camí del cent peus dins la  setmana de la mobilitat sostenible; el vàrem aturar per treballar en la recerca de la seguretat i l’acompanyament que ens demanàveu en la valoració realitzada.   

cent-peus-web

Treballem per un acompanyament gratuït i segur tant per a les persones que ho realitzen com per als alumnes. Els membres de la comissió d’escola verda formem part,  conjuntament amb l’Ajuntament i altres centres de la ciutat, de la comissió  dels Camins escolars en el Pla educatiu d’entorn de la ciutat. 

Una comissió que intenta incentivar la sostenibilitat i l’autonomia de l’individu en els seus desplaçaments per la ciutat i en concret al voltant dels centres escolars.

De moment s’ha treballat en el disseny d’un logotip a fi de senyalitzar els camins  escolars de la ciutat i en l’elaboració d’unes propostes de millora físiques en els recorreguts dels camins  que hem endegat dos centres de Manresa. 

Per part nostra, cap a  la primavera reprendrem el projecte  i esperem tenir un entorn  més favorable i segur en els accessos a peu de l’escola.

  • Un altre aspecte que millora i evoluciona en el  Pla d’acció d’escola verda, són els residus i l’estalvi energètic.  

 

Amb l’acció ON SÓN LES PAPERERES? vàrem  intentar  fer una reflexió  dels residus que generàvem en un dia.  Dins la setmana europea per A la reducció de residus, l’abella va fer desaparèixer les papereres de tota l’escola durant un dia i, amb l’ajuda dels delegats del Comitè Ambiental, es va informar a totes les classes de la campanya de sensibilització per a la reducció-reutilització-reciclatge de residus. Oferien un enllaç per a visualitzar (redueix, reutilitza i recicla) i una bossa per a recollir la brossa del dia per tal de veure quina quantitat de residus generàvem en una jornada escolar. 

Gràcies a aquesta acció vam poder observar que:

  • Ens feia mal als ulls veure la brossa barrejada. / Això vol dir que reciclem molt bé.
  • Fem servir massa paper de mans  i tovallons. / S’ha de reduir el paper.
  • Podem reciclar millor la deixalla orgànica.

 

També en aquest àmbit, aquest curs ens hem inscrit al CONCURS APILO XII. Un concurs promogut pel Departament de Territori i Sostenibilitat i el Consorci de Residus de Barcelona per tal de reciclar més i millor  les piles i bateries  que  utilitzem.

escolaVerda3

Si les piles s’aboquen al medi incontroladament, l’aigua de pluja pot arrossegar els metalls cap als cursos subterranis d’aigua i, des d’aquests, cap als rius i el mar, amb la possible afectació d’éssers vius. En cas de cremes incontrolades els metalls es poden vaporitzar i dispersar per l’aire i, quan plou, ser arrossegats cap a terra i cap a cursos d’aigua. La major part dels metalls pesants són bioacumulatius i passen d’un organisme a l’altre a través de la cadena alimentària.

Per això, les piles es consideren residus especials i estan subjectes a una recollida i tractament específics. 

En relació a l’estalvi energètic el curs passat vàrem posar rètols a les portes per recordar que no hem de deixar escapar l’energia  calenta  en temps de freds i aquest curs el Tió ens va cagar un sobre per recollir els missatges de l’abella i uns rètols per posar al costat dels interruptors  de llum  com els que veieu a la imatge. 

escolaVerda4

A nivell curricular estem organitzant una setmana d’experts. Convidem a naturistes, biòlegs, paleontòlegs i coneixedors del món marí  per fer entrar  el saber a l’escola.   Tallers, xerrades, conferències entre iguals,  tot amb l’interès i el desig de fer-nos  més coneixedors del nostre entorn i així poder-lo  respectar i cuidar.

També està en procés l’estudi i ampliació de la Biodiversitat als Patis de l’escola assessorats per un biòleg provinent del Seminari d’Educació per a la Sostenibilitat.  

Buf…,  la feina no s’acaba i és que… les nostres accions perduren en l’evolució  del planeta i això ens fa estar molt  atents.

Seguim PENSANT EN VERD!  Comissió escola verda. 

………………………………….

 

Setmana Europea de la Prevenció de Residus.

Avui  les papereres de l’escola han desaparegut. I  els delegats del comitè ambiental  ens han anunciat una acció sorpresa per veure quants residus  generem a l’escola durant tot un dia.

Es tracta  de recollir  la brossa d’un dia  a la bossa que ens han deixat i al final del dia  estendre-la  per veure i valorar què hem de reduir, reciclar  o podríem reutilitzar. També hem visionat una petita filmació per a reflexionar  sobre la reducció dels residus.

 setmana-dels-residus-1jpg

setmana-dels-residus

…………………………………

El dijous 22 de setembre, dins la setmana de la mobilitat sostenible  hem tornat a fer el camí escolar. 

Ens hem marcat el repte de fer un cent peus i ho hem aconseguit! Mireu quin goig que fem!!! :)

escolaVerda1

 

 Curs 2015-2016 ————————

Projecte  la boleta més petita d’alumini.

bola-paper-plata

Els nois/es del comitè ambiental han estat recollint i pesant setmanalment,durant tot el segon trimestre, el paper d’alumini que arribava a les classes. El repte era saber qui era capaç de fer la boleta més petita i  els nivells que ho han aconseguit han estat els més petits de la LLar -40gr.  i els més grans de 6è- 20gr. 

pinxo-boletes-aliumini

El premi ha estat  fer un pati junts fora de l’escola. 

Amb la campanya s’ha reduït molt l’utilització  del paper d’alumini però cal vetllar l’embolcall dels pastissos d’aniversari!!

…………………………..

banner-anem-a-peu

Tornem anar a peu a l’escola.  A partir de dilluns 18 d’abril  i fins el 18 de juny tornem anar a peu a l’escola. A cada punt de trobada hi haurà  una mestra i ara ens cal concretar els pares que ens acompanyaran de 8:40 a 9 del matí.

El 29 d’abril  vàrem fer el recorregut d’anar a peu a l’escola amb representants de l’ajuntament: dos d’ensenyament i una de mobilitat. Les observacions estan recollides i ara cal esperar amb què i com s’hi posa fil a l’agulla. 

La prova pilot realitzada per l’escola l’Espill de Manresa ha aconseguit reduir el trànsit de vehicles privats a l’entorn del centre.

Després que durant una setmana mares i pares d’alumnes acompanyessin escolars des de dos punts pròxims perquè poguessin arribar a l’escola tots junts a peu i de forma segura, la valoració que n’han fet ha estat positva. El dia amb més seguiment van participar-hi una setantena de persones venint a peu des dels dos punts de trobada, el que vol dir una reducció de 30 cotxes, pel cap baix, de pas per l’atapeït carrer Sant Joan. ”L’experiència ha estat molt gratificant i hi ha voluntat de continuïtat”, ha explicat Mercè López.

Els impulsors de la iniciativa valoren especialment “l’autonomia, el respecte a l’entorn, la relació amb els companys en anar a peu junts a l’escola, l’anar amb temps als llocs i la puntualitat”.

http://www.regio7.cat/manresa/2016/04/05/redueixen-transit-facilitant-peu-fins/355664.html

ANEM A PEU A L’ESCOLA  

La prova pilot, està essent tota una experiència… només hi faltes tu!

L’anada a peu  a l’escola està sent tot un èxit però els que, pel que sigui, no heu vingut,  heu de saber que us trobem a faltar.  Caminem amb  temps i tranquils, entrem a l’escola  amb la calma del pas ferm i acompassat del camí, mostrem l’alegria d’haver fet quelcom junts, trobem un carrer sense sorolls i un veí que ens espera a la porta de casa seva i que ens saluda al passar. 

Som entre 60 i 70 persones  venint a peu des dels dos punts de trobada.

Et convidem  a acompanyar-nos. Hi  faltes tu! Si ho proves t’encantarà!

image002

Com ho fem?

1.- Hem buscat unes sabates esportives per tal que la nostra abella ens acompanyi en el trajecte i ens marqui el camí a seguir.

2.- Comptem amb una colla de voluntaris de pares i mestres, entre ells vosaltres, que ens ajudaran a:

Educar el fet d’anar a peu per la ciutat i respectar l’entorn.

Millorar l’autonomia dels nostres nois/es i crear l’hàbit d’anar a peu.

Exercitar les actituds cíviques de participació i col·laboració per tal  que el carrer de l’escola sigui més sostenible en la seva infraestructura, el  trànsit,  els sorolls,  els fums i la convivència  amb els veïns.

Descobrir les mancances urbanístiques de seguretat i viabilitat per tal de fer-les arribar a l’Ajuntament de Manresa i cercar-ne una solució.

 

Espill-Mapa Aparcaments

Plànol amb col·laboració d’en Marc Sanclimens i Mireia Font

 

3.-  Recollim els nois/es – nens/es que vulguin anar a peu a l’escola a les parades i horari que ara us esmentem, amb molta puntualitat:

Punt de trobada. Esplanada de  terra Carrer Rosa Sensat, davant  Font dels Capellans.  Zona A

Punt de trobada. Aparcament  situat a la prolongació del carrer Sant Joan d’en Coll, prop pont de ferro  dels FGC.  Zona E

Hora de  sortida dels punts de trobada: 8:40 matí , arribada a l’escola  8:50 matí

punt escola verda_4564W

ENS FA MOLTA IL·LUSIÓ i CONSIDEREM IMPORTANT FORMAR UNA BONA COMITIVA I DESCOBRIR EL PLAER D’ARRIBAR A L’ESCOLA AMB TRANQUIL·LITAT I BONA COMPANYIA. 

 Què hem fet.

Aquest projecte té els seus inicis, ara ja fa 4 anys, amb elaboració del plànol , El Temps és Or, per tots!, on queden situades totes les zones aparcament al voltant de l’escola i la distància en temps per arribar-hi a peu.  

Després  vàrem editar dos murals evidenciant amb humor el caos circulatori del carrer i les accions incíviques que a voltes es produïen, amb el lema EL QUE TU FAS EDUCA.

retol_Espill_1 retol_Espill_2

 Col·laboració de Doris Jiménez

 I ARA VOLEM PASSAR A L’ACCIÓ… US HI APUNTEU? ALLÀ ENS HI  TROBAREU!!

PENSEM EN VERD

………………..

 

Acreditació-escola-verda

Acreditació-escola-verda2pg

Educant per a la sostenibilitat ambiental

Espill_logo escola verda

L’Escola ja des dels seus inicis, fa 35 anys, es va definir en ser una escola arrelada al medi del qual formava part. Educar els nostres alumnes en contacte en la natura i la societat ha estat el nostre objectiu ja que els fa coneixedors i partícips de la realitat que els envolta i per tant persones  capaces d’actuar d’una manera raonada, compromesa, respectuosa i equilibrada en  l’entorn social i natural que els és propi. 

Actualment la preocupació pel medi ambient és més generalitzada i la necessitat de prendre consciència  de les nostres accions i les conseqüències que aquestes generen, més urgent i imprescindible. Els canvis en la societat, els costums i els hàbits deixen una petjada que cal minimitzar. És per això des de l’escola renovem estratègies i ampliem recorreguts per  sensibilitzar a tota la comunitat educativa: pares, mestres i alumnes, de la necessitat de la sostenibilitat en les nostres accions.

Sí, l’abella que treballa cooperativament i que fa que el món vegetal sigui viu i es regeneri. Ella representarà  les nostres accions perquè, igual que ella, hem de treballar molts i junts per escampar vida i conservar-la al màxim.

L’abella i el lema han estat proposats pels nens i nenes delegats de les classes de primària, també han presentat i triat la seva representació gràfica. Aquí la teniu un punt verd per escampar vida col·lectivament.  

Com diem a la carta de compromís i al nostre projecte educatiu: L’escola educa vers la sostenibilitat, per sensibilitzar tota la comunitat educativa de la importància de les nostres accions dins i fora de l’escola, per tal de minimitzar la petjada ecològica  des d’un model sostenible.

Salut i sostenibilitat un repte de tots per a tots.abella

Comitè ambiental de l’ Espill.